Social media inzetten bij het werven van personeel





Met een goede vacaturetekst alleen ben je er nog niet: de vacature moet ook door de juiste kandidaten gezien worden. Met behulp van social media bereik je niet alleen nieuwe mensen, je kunt er ook voor zorgen dat zij daadwerkelijk gaan solliciteren.

Welke kanalen zet je in?

Bedenk op welke kanalen de doelgroep aanwezig is. Elk kanaal zet je ook weer op een andere manier in: LinkedIn vraagt om een wat zakelijkere aanpak dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Bij de laatste twee mag je ook wel wat humor gebruiken, mits dat bij je organisatie past. Plaats niet op elk kanaal precies hetzelfde maar schrijf mediumgericht.

Instagram inzetten bij het werven van personeel

Maak het beeldend! Instagram is een visueel medium: gebruik dan ook aansprekende beelden. De foto’s en video’s die je plaatst, moeten uitstralen wat je bedrijf doet, wie er werken en wat voor werknemer je zoekt. Laat je huidige medewerkers ook zien, niet alleen bij het plaatsen van een vacature. Het is een goed medium om een beeld te geven van de bedrijfscultuur. Dit kan zowel in je feed als in je story. Kandidaten gebruiken de social media kanalen van jouw bedrijf ook om meer te weten te komen over de organisatie en in wat voor team zij terecht zouden komen.

Vacature delen via Facebook

De connecties die iemand op Facebook heeft zijn vaak een stuk persoonlijker dan op LinkedIn. Op Facebook kan de drempel om iemand in de reacties te taggen daardoor ook een stuk lager liggen dan op LinkedIn. Vraag vooral aan je werknemers om de vacature te delen. Een like helpt ook al om het bereik te vergroten.

Personeel werven via LinkedIn

Veel werkzoekenden zullen hier actief zijn. Plaats je vacature op LinkedIn, deze zal worden aanbevolen aan potentiële kandidaten. Gebruikers zullen vanaf de vacature doorklikken om meer van het bedrijf te weten te komen. Deel hier dus ook regelmatig je projecten: laat zien wat het bedrijf doet.

Vacature delen op Twitter

Op Twitter deel je de link naar de vacature met de belangrijkste #kernwoorden. De hashtags gebruik je niet alleen om op gevonden te worden, maar ze geven ook gelijk aan waar de vacature over gaat. Vergeet #vacature en #(functienaam) niet.

Vacature promoten

Het bereik kan je natuurlijk altijd vergroten door het bericht te promoten. Hierbij kan je de doelgroep heel specifiek instellen en bijvoorbeeld mensen met bepaalde interesses in een bepaalde woonplaats bereiken. Zorg voor een aantrekkelijke afbeelding en pakkende tekst zodat mensen doorklikken naar de vacature.

Het vinden van talent voor die ene job binnen jouw bedrijf is maatwerk. Dit gedeelte liever uitbesteden? Sidekick support kan je helpen om de ideale kandidaat te vinden en gaat voor de perfecte match. Van het opstellen en bewaken van de vacature en een eerste beoordeling van de sollicitanten tot het organiseren van assessments en trainingen: Sidekick kan een gedeelte van de werkzaamheden uitvoeren óf het gehele traject uit handen nemen.


delen